Laatste trend: eten uit een kom.
Hoe maakt u in 4 stappen een foodbowl?

Vorig jaar begon de foodtrend op te komen om eten in kommen te serveren in plaats van op een bord. In eerste instantie zagen we dit vooral bij sushi-restaurants voorbij komen, maar inmiddels is het een grote rage aan het worden. Eten in kommen, oftewel bowls, zien we nu overal opduiken en het lijkt erop dat de foodbowl dé trend van 2017 gaat worden.

Het is een aantrekkelijke manier van serveren en presenteren en het eet bovendien makkelijk weg. Ook voor eenpersoonsporties is dit een ideale manier om eenvoudig van een mooie en gezellige maaltijd te kunnen genieten.

foodbowl Boekel AGF

Poké bowl

Als u van sushi houdt, moet u echt de poké bowl proberen. Dit gerecht komt uit Hawaii, is super snel klaar te maken en helemaal hip. Oorspronkelijk was het bedoeld om restjes vis op te maken, en werd het zonder poespas klaargemaakt en gegeten. Uiteraard zijn er heel veel variaties mogelijk want u bepaalt zelf welke groente en toppings u toevoegt.

Een poké bowl heeft als basis gemarineerde, in kleine blokjes gesneden, rauwe vis. Meestal wordt hier tonijn of zalm voor gebruikt. Daar bovenop doet u de groenten en als afsluiter komt een portie rijst. Breng de poké bowl traditioneel op smaak met sesamolie en sojasaus. Deze bowl wordt standaard bestrooid met wat sesamzaadjes om het af te maken. Natuurlijk kan dit gerecht alle kanten op en kiest u zelf wat u lekker vindt. Eet u liever vegetarisch? Dan vervangt u de vis door tofu of tempeh. Voor een zomers frisse bowl kunt u zelfs stukjes watermeloen gebruiken ter vervanging van de vis.

poké bowl Boekel AGF

Het kommetje wordt niet meer alleen voor sushi gebruikt, na de chefkoks in restaurants hebben ook de thuiskoks de foodbowl in hun hart gesloten. Denk als variatie ook eens aan een salade bowl, een smoothie bowl of zelfs een burrito bowl. De ingrediënten kunt u er op mooie wijze in verdelen; maak laagjes gesorteerd op kleur, smaak, structuur, wat u wilt. Een kommetje creativiteit waar u echt uw persoonlijkheid uit kan laten spreken. Voor uw gasten is het bovendien een ongedwongen en ontspannen manier van eten.

Boekel AGF foodbowl HZ

Een andere populaire variant is de Buddha bowl

Deze voedzame bowl stelt u zelf in slechts 4 stappen samen.
Stap 1; als basis kiest u een vezelrijke graansoort zoals rijst, (zoete) aardappel, quinoa. Heeft u net stevig gesport? Voor stap 2 selecteert u dan een bij voorkeur eiwitrijk product. Denk aan witte bonen, tofu, kikkererwten… Deze kunt u voor de afwisseling ook eens roosteren. Dit geeft net een steviger bite.
Stap 3 bevat vanzelfsprekend groente. Ook hier bepaalt u helemaal zelf wat u toevoegt. Rauw, geroosterd, alles kan en alles mag. Heeft u nog restjes groente? Ideaal om toe te voegen!
De laatste stap, stap 4, bevat de ingrediënten om de bowl op smaak te brengen. Denk hierbij aan verse kruiden (munt, koriander, basilicum), noten, zonnebloem- of pijnboompitten en een dressing.

smoothie bowl ontbijt Boekel AGF

Van ontbijt tot avondeten

De mogelijkheden zijn eindeloos. Het kan allemaal in een bowl, u heeft geen bord meer nodig om gezellig en verantwoord te eten. Begin de dag goed met een smoothie bowl gevuld met vers fruit, noten en wat yoghurt. Als finishing touch legt u wat verse kruiden bovenop. Mooi, makkelijk én lekker.

Tussen de middag eet u een goedgevulde salade bowl met als basis een mooie slamix, aangevuld met seizoensfruit en groente naar keuze. Hierbij voegt u naar smaak nog wat vis, vlees, zaden, noten of ei toe. Bent u bewust met de lijn bezig, neem dan niet teveel dressing.

Op mooie zomerse dagen kunt u uw favoriete bowl zelfs meenemen voor een moderne picknick. Hiervoor heeft u niet eens een grote koelbox nodig. Om alles lekker fris te houden, maakt u zelf eenvoudig een koelelement: doe een nat sponsje in een plastic (ziplock) zakje en stop het in de vriezer. Eenmaal bevroren legt u het bij uw foodbowl en het geheel blijft heerlijk koel.

’s Avonds serveert u tot slot ook het toetje in een bowl. Dat mag voor de zoetekauwen onder ons best met verkruimelde koekjes als basis gemaakt worden. Doe hierop wat Griekse yoghurt of magere kwark, een laagje vers fruit en sluit af met een feestelijk toefje slagroom. Een vers muntblaadje als garnering maakt het helemaal af.

foodbowls Pinterest Boekel AGF

Kortom, gemiddeld genomen geniet u in slechts 4 stappen van een goedgevulde, voedzame foodbowl.

  1. Als basis kiest u vis, vlees of tofu;
  2. Daarna voegt u fruit en/of groente toe;
  3. Dan een laagje rijst, aardappels, noedels;
  4. Maak af met de smaakmakers.

Dus, vergeet borden, vanaf nu eten we uit kommen!

INLOGGEN BESTELBOX InOne
KLANT WORDEN
CONTACT
BOEKEL AGF ON TWITTER