Laatste trend: eten uit een kom.
Hoe maakt je in 4 stappen een foodbowl?

Vorig jaar begon de foodtrend op te komen om eten in kommen te serveren in plaats van op een bord. In eerste instantie zagen we dit vooral bij sushi-restaurants voorbij komen, maar inmiddels is het een grote rage aan het worden. Eten in kommen, oftewel bowls, zien we nu overal opduiken en het lijkt erop dat de foodbowl dé trend van 2017 gaat worden.

Het is een aantrekkelijke manier van serveren en presenteren en het eet bovendien makkelijk weg. Ook voor eenpersoonsporties is dit een ideale manier om eenvoudig van een mooie en gezellige maaltijd te kunnen genieten.

foodbowl Boekel AGF

Poké bowl

Als je van sushi houdt, moet je echt de poké bowl proberen. Dit gerecht komt uit Hawaii, is super snel klaar te maken en helemaal hip. Oorspronkelijk was het bedoeld om restjes vis op te maken, en werd het zonder poespas klaargemaakt en gegeten. Uiteraard zijn er heel veel variaties mogelijk want je bepaalt zelf welke groente en toppings je toevoegt.

Een poké bowl heeft als basis gemarineerde, in kleine blokjes gesneden, rauwe vis. Meestal wordt hier tonijn of zalm voor gebruikt. Daar bovenop doe je de groenten en als afsluiter komt een portie rijst. Breng de poké bowl traditioneel op smaak met sesamolie en sojasaus. Deze bowl wordt standaard bestrooid met wat sesamzaadjes om het af te maken. Natuurlijk kan dit gerecht alle kanten op en kies je zelf wat je lekker vindt. Eet je liever vegetarisch? Dan vervang je de vis door tofu of tempeh. Voor een zomers frisse bowl kan je zelfs stukjes watermeloen gebruiken ter vervanging van de vis.

poké bowl Boekel AGF

Het kommetje wordt niet meer alleen voor sushi gebruikt, na de chefkoks in restaurants hebben ook de thuiskoks de foodbowl in hun hart gesloten. Denk als variatie ook eens aan een salade-bowl, een smoothie-bowl of zelfs een burrito-bowl. De ingrediënten kan je er op mooie wijze in verdelen; maak laagjes gesorteerd op kleur, smaak, structuur, wat jij wilt. Een kommetje creativiteit waar je echt jouw persoonlijkheid uit kan laten spreken. Voor je gasten is het bovendien een ongedwongen en ontspannen manier van eten.

Boekel AGF foodbowl HZ

Een andere populaire variant is de Buddha bowl

Deze voedzame bowl stel je zelf in slechts 4 stappen samen.
Stap 1; als basis kies je een vezelrijke graansoort zoals rijst, (zoete) aardappel, quinoa. Heb je net stevig gesport? Voor stap 2 selecteer je dan een bij voorkeur eiwitrijk product. Denk aan witte bonen, tofu, kikkererwten… Deze kan je voor de afwisseling ook eens roosteren. Dit geeft net een steviger bite.
Stap 3 bevat vanzelfsprekend groente. Ook hier bepaal je helemaal zelf wat je toevoegt. Rauw, geroosterd, alles kan en alles mag. Heb je nog restjes groente? Ideaal om toe te voegen!
De laatste stap, stap 4, bevat de ingrediënten om de bowl op smaak te brengen. Denk hierbij aan verse kruiden (munt, koriander, basilicum), noten, zonnebloem- of pijnboompitten en een dressing.

smoothie bowl ontbijt Boekel AGF

Van ontbijt tot avondeten

De mogelijkheden zijn eindeloos. Het kan allemaal in een bowl, je hebt geen bord meer nodig om gezellig en verantwoord te eten. Begin de dag goed met een smoothie-bowl gevuld met vers fruit, noten en wat yoghurt. Als finishing touch leg je wat verse kruiden bovenop. Mooi, makkelijk én lekker.

Tussen de middag eet je een goedgevulde salade-bowl met als basis een mooie slamix, aangevuld met seizoensfruit en groente naar keuze. Hierbij voeg je naar smaak nog wat vis, vlees, zaden, noten of ei toe. Ben je bewust met de lijn bezig, neem dan niet teveel dressing.

Op mooie zomerse dagen kan je jouw favoriete bowl zelfs meenemen voor een moderne picknick. Hiervoor heb je niet eens een grote koelbox nodig. Om alles lekker fris te houden, maak je zelf eenvoudig een koelelement: doe een nat sponsje in een plastic (ziplock) zakje en stop het in de vriezer. Eenmaal bevroren leg je het bij je foodbowl en het geheel blijft heerlijk koel.

’s Avonds serveert je tot slot ook het toetje in een bowl. Dat mag voor de zoetekauwen onder ons best met verkruimelde koekjes als basis gemaakt worden. Doe hierop wat Griekse yoghurt of magere kwark, een laagje vers fruit en sluit af met een feestelijk toefje slagroom. Een vers muntblaadje als garnering maakt het helemaal af.

foodbowls Pinterest Boekel AGF

Kortom, gemiddeld genomen geniet je in slechts 4 stappen van een goedgevulde, voedzame foodbowl.

  1. Als basis kies je vis, vlees of tofu;
  2. Daarna voeg je fruit en/of groente toe;
  3. Dan een laagje rijst, aardappels, noedels;
  4. Maak af met de smaakmakers.

Dus, vergeet borden, vanaf nu eten we uit kommen!

INLOGGEN BESTELBOX InOne
KLANT WORDEN
CONTACT
BOEKEL AGF ON TWITTER