“Met groenten kan de chef-kok zich onderscheiden van de buurman”

Van Boekel Horecagroothandel AGF maakt vliegende start

Op 1-1-2011 gingen Lycke van Boekel en haar partner – voormalig chef-kok Luigi – van start met Van Boekel Horecagroothandel AGF in Kerkdriel. In een paar jaar tijd is de afzet gestaag toegenomen en staan er nog zes andere mensen op de loonlijst. “Vorig jaar is onze omzet met 100% gestegen, maar we willen ook niet te hard groeien. Het belangrijkste is dat we onze kwaliteit kunnen waarborgen. De basis moet goed zijn. We willen eerst onze huidige klanten tevredenstellen en van daaruit verder groeien”, vertelt Lycke.

“Het idee voor een eigen horecagroothandel is ontstaan toen mijn partner chef-kok was en zag dat bij de bestaande leveranciers de kwaliteit vaak achterbleef en de service niet optimaal was. Daarbij zagen we dat er vaak alternatieven voor groenten en fruit worden geserveerd, bijvoorbeeld rode bessen, terwijl op de kaart frambozen werden beloofd. Die feeling met het product misten wij bij de huidige leveranciers. Toen zijn we het zelf gaan doen”, vertelt de jonge ondernemer. “Ons doel is om onze klanten zo optimaal mogelijk te bedienen. Nee verkopen, doen we niet. Het percentage dat we niet in kunnen vullen, zit onder de 1%.”

Boekel AGF Lycke

Menusuggesties

Het belang van groenten op het menu is volgens Lycke nog altijd erg afhankelijk van het restaurant. “Bij de meeste restaurants blijft het voornamelijk draaien om een goed stuk vlees of vis. Maar die biefstuk heeft iedereen op de kaart. Juist met verrassende aankleding met groenten kunnen chef-koks zich onderscheiden van de buurman. Omdat mijn vriend chef-kok is geweest kunnen we onze klanten veel suggesties geven, voor zowel de lunch als het diner. Dat wordt erg positief ontvangen.”

Van Boekel Horecagroothandel AGF biedt het hele pakket aan. “De inkoop doe ik hoofdzakelijk zelf bij de veilingen, groothandelaren en leveranciers uit de buurt”, vertelt Lycke, wier vriend half-Italiaans is. “Hardlopers zijn toch wel de grotere producten als sinaasappels, komkommers en tomaten. Producten als eetbare bloemen worden misschien maar door 10% van de klanten afgenomen, maar daarmee wordt het gerecht wel echt afgemaakt. De vraag naar biologische producten is nog niet zo groot.”

100% handgemaakt
“Het percentage bewerkte groenten en fruit neemt ook fors toe. Onze kracht is dat we écht klantspecifiek werken. Rauwkostmixen zijn bij ons nog 100% handgemaakt. De ingrediënten worden volledig door de klanten bepaald en ze kunnen zelfs de dikte van de paprika aangeven. Ook leveren we veel halffabrikaten, waar de chef-koks nog maar weinig aan hoeven te bewerken. De logistiek verzorgen we zelf en we bezorgen tot in de keuken. Onze klantenkring bestaat nu uit horecagerelateerde klanten in Brabant en Gelderland. Wanneer we de horeca op de rit hebben, willen we ons afzetgebied wel verbreden naar de institutionele markt”, besluit ze.

INLOGGEN BESTELBOX InOne
KLANT WORDEN
CONTACT
BOEKEL AGF ON TWITTER